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관악산은 불산
관악산(冠岳山)은 태고 이래로 과천시(果川市)의 변천 모습을 묵묵히 지켜온 명산(名山)이다.

관악산(冠岳山)은 또 서울의 조산(朝山)이다. 내룡은 경상도 태백산맥으로 마이산(馬耳山)에서 갈라져 충청도 속리산으로 중조(中祖)가 되어 역으로 치달아 한강을 지계선(地界線)으로 과천 벌판에 우뚝 솟아 삼각산과 마주하고 있다.

그 형상이 마치 관(冠)처럼 뾰족하다 하여 관악(冠岳)이라 이름한 것이다.

관악산은 역사적으로 풍수지리학상 서울 남쪽에 있는 불산(王都南方之火山)이라 하여 쳐다보기조차 꺼려했던 산이었다.

조선 초기에 왕궁터[宮基]를 정하는 데, 관악산을 정남(正南)으로 하면 궁성(宮城)을 위압하여 국가가 평안치 않다는 무학(無學)의 주장과 남면(南面)에 한강이 있어 무방하다는 정도전(鄭道傳)의 주장이 양립되었음은 유명한 사실이다.

아무튼 관악산이 불산(火山)인 것은 틀림이 없는 것 같다. 그래서 불의 산인 관악산과 삼성산의 불기(火氣)를 끊는다는 풍수설에서 서울 숭례문(崇禮門:현 남대문) 바로 앞에 남지(南池)라는 연못을 팠다. 연못 뿐만 아니라 모든 성문의 액명(額銘)이 가로로 되어 있음에 비하여 숭례문의 액명이 세로로 되어 있음도 이 불의 산에서 옮겨 붙을 서울의 화기를 막는다는 뜻에서였다. 예(禮)는 오행(五行)으로 따져 화(火)에 해당하고, 오방(五方)으로 따져서는 남(南)에 해당한다.

숭(崇)은 불꽃이 타오를 상형문자이기에 숭례(崇禮)는 세로로 붙여야 불이 타오를 수 있고, 또 타오르는 불로 불산(火山)에서 옮겨 붙을 불을 막을 수 있을 것으로 알았다.

대원군 집정시에 경복궁을 재건할 때 관악의 화기(火氣)를 극복하기 위하여 물짐승인 해태 조각상을 궁전에 안치했다고 하며, 또 관악산 꼭대기에다 우물을 파고, 구리로 만든 용(龍)을 그 우물에다 넣어서 화기를 진압했는가 하면, 관악의 주봉(主峰)인 연주봉(戀主峰)에 아홉 개의 방화부(防火符)를 넣은 물단지를 묻은 것도 그 때문이다.

풍수는 믿을 만한 게 못된다. 그렇지만 풍수를 믿음으로써 빚어진 구체적인 형상을 믿지 않을 수 없다.

실례로 서울 양반촌인 북촌(北村)에서는 이 관악산과 맞바로 보이는 집에서 자라난 딸과는 혼인을 거절한 실례가 있는가 하면, 주민들이 관악산과 마주 보이는 곳을 피한다든지, 또는 친정으로 가 아이를 낳는 풍습까지 있었는데, 이는 불의 문화적 해석으로 열정적이고 반체적이기에 요망스럽고, 음탕하여 일부종사(一夫從事)를 할 수 없다는 풍수의 숙명 때문이었다.

(『전설지(傳說誌)』, 경기도)


Gwanaksan (冠 岳山) since the ancient Gwacheon (果 川 市) and quietly defended the history of his famous (名山) said.

Gwanaksan (冠 岳山) Seoul's also premature (朝山) said. Taebaek naeryong in the Gyeongsang mayisan (马 耳 山) diverged from the Chungcheong Songnisan sodium bicarbonate (中 祖) is the station liable jigyeseon Han (地 界线) Gwacheon as Triangle Mountain rises to the field and has faced.

The tube like shape (冠) pointed to as Brass (冠 岳) will be called yireumhan.

Historically, the pungsujiri Gwanaksan in Foshan, south of Seoul, neurological (王 都 南方 之 火山) chyeodabogi even enjoyed the mountain was called.

Korea initially wanggungteo [宫 基] and to establish, and Jeong Nam Gwanaksan (正南) when the gungseong (宫城) to overrule the state is not pyeonganchi Undecided (无 学) claims and myeon (南面) got on the river hadaneun safely jeongdojeon (郑 道 传) is a well known fact that the claim doeeoteumeun compatible.

Anyway, the Foshan Gwanaksan (火山) it is not likely to break. So blow the fire, acid Gwanaksan and Samseongsan (火气) is a break in pungsuseol Seoul Namdaemun (崇 propriety 门: current Namdaemun) in front of left (南 池) and dug a pond. Ponds, as well as all the gates of aekmyeong (额 铭) is in the horizontal than vertical is aekmyeongyi of Namdaemun in Seoul, also a dick move mountains of injustice means to prevent firearms eseoyeotda. Yes (propriety), the five elements (五行) weigh on Fire (火) corresponds to, and Yaobang (五方) ttajyeoseo in the South (南) is equivalent to.

Sung (崇) sungrye place for the fire burn hieroglyphics (崇 propriety), preceded by a vertical fire can burn, the fire flares up, Foshan (火山) will be able to prevent the fire from the dick move right.

When you rebuild Daewongun jipjeong Brass firearms at Gyeongbokgung (火气) to overcome muljimseungin Haitai statue was enshrined in the palace, and the top of the Eda Gwanaksan dug wells, made of copper dragon (dragon) and the wells put Eda When did the fire suppression, wind the main peak (主峰) is yeonjubong (戀 主峰) in the nine banghwabu (防火 符) muldanjireul put anything that is stained.

Feng Shui not seem credible. But faith in feng shui as a concrete shape biteojin can not believe.

Excuse me, Seoul yangbanchonin Bukchon (北 村) Gwanaksan with this look at home grown matbaro marriage ttalgwaneun that you have rejected me, the people facing Gwanaksan and avoid looking at any place, or your mother gave birth to a child with I had to customs, the cultural interpretation of fire as passionate demands banchejeokyigie crazy, nasty part of the work (一夫 从事) may not be destiny that was because of Feng Shui.

( 『Jeonseolji (传 說 志)』, Gyeonggi-do)



冠岳山(冠岳山)は太古以来で果川市(果川市)の移り変わり姿を黙黙とジキョオン名山(名山)だ.

冠岳山(冠岳山)はまたソウルの早産(朝山)だ. 来竜は慶尚道太白山脈で馬耳山(馬耳山)で割れる忠清道俗離山で重曹(中祖)になる役で走り上げて漢江を地界船(地界線)で果川原野ににょっきと湧いて三角山と向い合うある.

その形象が終える(冠)のように尖ったようだと言って冠岳(冠岳)と呼んだのだ.

冠岳山は歴史的に風水地理学上ソウル南側にあるフッ酸(王都南方之火山)といって眺めることさえ憚った山だ.

朝鮮初期にワンググングト[宮基]を決めるのに, 冠岳山を正南(正南)にすれば宮城(宮城)を威圧して国家が平安ではないという無学(無学)の主張と南面(南面)に漢江がある構わないという鄭道伝(鄭道伝)の主張が両立されたのは有名な事実だ.

とにかく冠岳山がフッ酸(火山)であるのは違うことがないようだ. それで不意山である冠岳山と三城山の火の気(火気)を切るという風水説でソウル崇礼門(崇礼門:現南大門) まん前に南至(南池)という池をほった. 池だけでなくすべての成文のエックミョング(額銘)が横になるある事に比べて崇礼門のエックミョングが縦になるあるのもこの不意山で移す付くソウルの火器を阻むという意味であった. 例(礼)は五行(五行)で計算する火(火)にあたる, 午方(五方)でタジョでは男(南)にあたる.

スング(崇)は花火が燃える象形文字だからスングリェ(崇礼)は縦でブッヨは火が燃えることはできる, また燃える不老フッ酸(火山)で移す付くふえる阻むことができることで分かった.

大院君執政の時に景福宮を再建する時冠岳の火器(火気)を乗り越えるためにムルジムスングであるヘテ彫像を宮殿に安置したと言って, また冠岳山てっぺんに井を波高, あかがねで作る(竜)をその井にノッオで火器を押えた上に, 冠岳の主峰(主峰)である演奏峰(恋主峰)に九個の放火部(防火符)を入れたムルダンジを埋めたこともそのためだ.

風水は信じられるのがならない. ところが風水を信頼としてビッオジン具体的な形象を信じざるを得ない.

実例でソウル両班村である北村(北村)ではこの冠岳山とすぐ見える家で育った娘とは婚姻を断った失礼があるかと言えば, 住民たちが冠岳山と向い合って見える煮こんだ避けるとか, または実家に行く子供を生む風習まであったが, これは不意文化的解釈で熱情的だ反体積だから妖忘だ, 淫蕩で一夫従事(一夫従事)ができないという風水の宿命のためだった.

(『伝説だ(伝説誌)』, 京畿道)